Antioxidanten zijn bepaalde stoffen uit groenten en fruit die ons lichaam helpen beschermen tegen vrije radicalen. “Antioxidant ” betekent letterlijk “tegen oxidatie”.

Vrije radicalen ontstaan door een reactie met zuurstof, oxidatie. Antioxidanten reageren met de vrije radicalen en maken ze onschadelijk of neutraliseren ze zodat ze geen schade meer kunnen aanrichten in ons lichaam.

Antioxidanten zijn er in verschillende soorten:

  • er zijn enzymen met een antioxidantwerking
  • micronutriënten met een antioxidantwerking, zoals de vitaminen A, B, C en E & de mineralen selenium, zink, mangaan, koper en chroom
  • bioactieve stoffen/fytonutriënten 

Wanneer er in ons lichaam veel vrije radicalen zijn, maar een tekort aan antioxidanten om onszelf te beschermen ontstaat oxidatieve stress.

Oxidatieve stress betekent dat er een erge disbalans is in ons lichaam. 

Degeneratieve ziekten, zoals Alzheimer, artritis, Parkinson, cataract, arteriosclerose en kanker, worden ook wel “vrije-radicalen-ziekten” genoemd. Dit omdat ze worden veroorzaakt door beschadigingen in het lichaam, mogelijk door oxidatieve stress.

Wanneer er voldoende antioxidanten in ons lichaam aanwezig zijn, daalt het risico op ziekten.

Aandacht voor de samenstelling van je voeding is dan ook van levensbelang. Een hoge inname van antioxidanten ondersteunt ons lichaam en beschermt ons.

Onbewerkte en pure voeding bevat de meeste antioxidanten.

Verse, onbespoten, biologische en bij het seizoen passende groenten- en fruitsoorten zijn dus de beste bronnen voor een breed assortiment aan antioxidanten.

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het aanpassen van jou voedingspatroon? Ervaar je lichamelijke klachten, zoals bij voorbeeld migraine, reumatische klachten, buikpijn of astmatische klachten? 

Neem gerust contact met mij op, dan gaan we samen aan de slag om jouw voedingspatroon aan te passen! 

 

Photo by Luis Ruiz from Pexels

Referenties

Jaren had ik last van buikpijn, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en erg moe.

Ongeveer drie maanden geleden heb ik advies bij Manon gevraagd. Een hele goede zet!  Na een week dagboek over mijn voeding bij gehouden te hebben, kwam Manon er achter dat ik niet tegen gluten kan, te weinig dronk en veel te weinig groente en fruit at. Na het advies om geen gluten meer te eten, meer fruit & groenten  te eten en water te drinken had ik na 1 maand al geen buikpijn meer!! En nog een leuke bijkomstigheid is dat ik gewicht verlies, mijn omvang minder word en mijn vet percentage naar beneden is. Daarom beveel ik Manon de Witte Natuurvoedingsadviseur graag aan. Heb je klachten : neem dan contact met haar op.

Jaren had ik last van buikpijn, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en erg moe.