Onze voeding is opgebouwd uit macronutriënten en micronutriënten. Micronutriënten zijn:

  • Vitaminen
  • Mineralen
  • Spoorelementen

 

Vitaminen

Vitaminen zijn onmisbare organische substanties. Zonder vitaminen kan ons lichaam niet goed functioneren, groeien we niet goed en worden we ziek. Vitaminen nemen we op uit goede voeding, zoals groenten en fruit. Vitamine D is de enige vorm die het lichaam zelf kan maken, uit voldoende zonlicht, voor alle andere vitamines zijn we afhankelijk van onze voeding.

Mineralen

Mineralen zijn stoffen die in grote hoeveelheden over de hele planeet voorkomen. Wij mensen hebben echter alleen wat aan de mineralen die we via planten binnenkrijgen. Deze ondergaan in de plant een proces waarna ze geschikt zijn voor de mens om op te nemen en te verwerken in ons lichaam.

Spoorelementen

Spoorelementen zijn mineralen waarvan we maar hele kleine beetjes nodig hebben, een spoortje. Spoorelementen zijn, ondanks de kleine hoeveelheid die we nodig hebben, wel heel erg belangrijk voor een goed functionerend en gezond lichaam.

Functies

Alle 3 de micronutriënten in ons lichaam hebben dezelfde belangrijke functies en vervullen deze op hun eigen manier. De functies zijn:

  • ontgiften van het lichaam
  • afweer tegen schadelijke stoffen
  • bescherming bieden
  • helpen bij de energieomzetting
  • fungeren als bouwstof
  • zorgen voor psychische stabiliteit
  • antioxidant-functie

 

Micronutriënten, hele kleine stofjes met grote en belangrijke functies. Om te zorgen dat we voldoende micronutriënten binnenkrijgen is het van groot belang dat je zo puur mogelijk eet. Zorg dat er veel onbewerkte & biologische groenten- en fruitsoorten in je voedingspatroon zitten.

 

 

Photo by PhotoMIX Ltd. from Pexels

Referenties

Jaren had ik last van buikpijn, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en erg moe.

Ongeveer drie maanden geleden heb ik advies bij Manon gevraagd. Een hele goede zet!  Na een week dagboek over mijn voeding bij gehouden te hebben, kwam Manon er achter dat ik niet tegen gluten kan, te weinig dronk en veel te weinig groente en fruit at. Na het advies om geen gluten meer te eten, meer fruit & groenten  te eten en water te drinken had ik na 1 maand al geen buikpijn meer!! En nog een leuke bijkomstigheid is dat ik gewicht verlies, mijn omvang minder word en mijn vet percentage naar beneden is. Daarom beveel ik Manon de Witte Natuurvoedingsadviseur graag aan. Heb je klachten : neem dan contact met haar op.

Jaren had ik last van buikpijn, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en erg moe.