Ondanks dat we ons steeds meer bewust worden van hoe slecht plastic is voor de wereld ons zelf, gebruiken we nog grote hoeveelheden plastic. Plastic flesjes, rietjes, wegwerp bestek en borden bij de BBQ, kinderspeelgoed, boterhamzakjes, verpakkingsmateriaal en ga zo maar door… 

Dat plastic slecht is voor het milieu hoef ik jullie vast niet uit te leggen. Het vergaat niet, is lastig te recyclen, iets wat niet past in een duurzame wereld, maar weet je ook dat gebruik van plastic gezondheidsrisico’s met zich meebrengt?

In bijna alle plastic zit BPA, Bifenol A, een weekmaker die nodig is om het elastisch te maken en te houden. BPA is een schadelijke, chemische stof die ook een hormoonverstorende werking heeft.

Er komen gelukkig steeds meer BPA-vrije producten op de markt, maar er zijn er nog veel meer mét BPA helaas.

Je kunt jouw plastic checken aan hand van de driehoekjes die er (meestal) onderop staan. 

Test: pak even een flesje, bakje of  plastic verpakking en kijk eens welk nummer er op staat. En?? Hoe erg is het?

Zie je een 2, 4 of 5 in de driehoek? Dat zijn een van de “veiligste” soorten van plastic. Echter wil het niet zeggen dat deze geen BPA bevatten.

Alleen producten waar op vermeld staat dat ze BPA-vrij zijn bevatten geen BPA.

Plastic met de nummers 1,3,6 of 7 er op kun je echt het beste vermijden! Deze zijn van slechte kwaliteit en zullen nog eerder chemicaliën afgeven.

 

Beetje bij beetje worden we allemaal wat bewuster van de impact van plastic en zien we in dat het ook anders kan! En dit is ook noodzakelijk om de wereld en ons eigen lichaam schoon te houden. 

 

Ik heb nog wat tips voor jullie om wat minder plastic te gebruiken:

  • Zorg dat je een goede drinkfles aanschaft. Deze kun je overal mee naar toe nemen en bijvullen
  • Gebruik herbruikbare (katoenen)zakjes voor groenten en fruit in de supermarkt! Stop ze standaard in de boodschappentas zodat je ze altijd bij hebt.
  • Pak een broodtrommel of bakje (BPA-vrij) voor je boterhammen in plaats van een boterhamzakje.
  • Koop verse groenten, deze zijn minder vaak verpakt als voorgesneden groenten.
  • Schaf voor je kids bamboo of RVS rietjes aan, deze kun je ook handig mee nemen. Geen plastic rietjes meer voor jou!
  • Bewaar restjes eten of aangesneden groenten in een (BPA-vrij) bakje in plaats van het in te wikkelen met vershoudfolie.

Probeer jij thuis al te minderen met plastic?

Referenties

Jaren had ik last van buikpijn, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en erg moe.

Ongeveer drie maanden geleden heb ik advies bij Manon gevraagd. Een hele goede zet!  Na een week dagboek over mijn voeding bij gehouden te hebben, kwam Manon er achter dat ik niet tegen gluten kan, te weinig dronk en veel te weinig groente en fruit at. Na het advies om geen gluten meer te eten, meer fruit & groenten  te eten en water te drinken had ik na 1 maand al geen buikpijn meer!! En nog een leuke bijkomstigheid is dat ik gewicht verlies, mijn omvang minder word en mijn vet percentage naar beneden is. Daarom beveel ik Manon de Witte Natuurvoedingsadviseur graag aan. Heb je klachten : neem dan contact met haar op.

Jaren had ik last van buikpijn, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en erg moe.