Zit jij ook wel eens met je handen in het haar, weet je niet meer waar je moet beginnen of hoe je meer rust creëert voor jezelf?

We hebben bijna allemaal wel eens te maken met stress, de ene in een lichte vorm en de ander rolt vanuit een beetje stress in een burn-out.

Stress is ook voor iedereen anders. Waar de een nog geen stress heeft van een zware  werkweek, ervaart de ander al stress op een “gewone” dag, misschien zelfs wel zonder te werken. Ook taken thuis, familieproblemen, financiële problemen, onrust in je hoofd en slechte voeding kunnen stress geven. 

Niet alleen negatieve dingen geven stress, ook altijd overal bij willen zijn en geen borrel willen missen kan stress geven.

Een agenda vol met gezellige afspraakjes kan ook té veel zijn!

 

 

Stress is niks om je voor te schamen!

Bijna iedereen ervaart stress in een bepaalde vorm en een klein beetje stress is gezond voor ons. Dit houdt ons lichaam waakzaam en alert, maar het moet wel binnen de perken blijven. Tegenover dat kleine beetje stress moet voldoende rust en ontspanning staan.

Veel mensen voelen zich bezwaard om te zeggen dat het even te veel is of dat hun baan te druk is, want in deze 24/7 maatschappij gaat alles maar door en door… Toch is het daarom des te belangrijker soms even aan de rem te trekken. Wanneer je maar door blijft gaan bestaat de kans dat je een burn-out krijgt.

 

Wanneer ons lichaam stress ervaart gaan er overal “rode lampjes branden”, er worden stofjes vrijgemaakt en andere processen worden in de wacht gezet. Vroeger betekende stress gevaar, dus gaat stress voor op alles! Onze spijsvertering wordt op een laag pitje gezet, bloeddruk gaat omhoog, hartslag stijgt en adrenaline wordt vrijgemaakt. En hoewel onze banen door de jaren heen zijn veranderd van jagers en verzamelaars naar accountmanagers en verpleegkundigen is dit lichaamssysteem nog niet aangepast.

Stress = stress, of je nou achterna gezeten wordt door een wilde beer of de wasmanden 10 hoog staan, je lichaam maakt hierin geen verschil.

Een stressreactie is heel belastend voor je lichaam.

Een stressreactie vraagt veel van je lichaam. Er moeten verschillende stofjes worden aangemaakt, geactiveerd en ook weer worden gedeactiveerd. Stofjes die te maken hebben met stress en het oplossen van de stress zijn onder andere, dopamine, serotonine, adrenaline, acetylcholine, gaba, L-tryprofaan, L-glutamine, noradrenaline en 5-HTP.

Bij een “normale”stressreactie gaat het zo;

STRESS –> activatie sympaticus –> stress opgelost –> parasympaticus

Je lichaam ervaart stress er volgt een acute stressreactie (sympaticus), je ‘gaspedaal’, dit is gericht op het overleven. Hier wordt de adrenaline aangemaakt en op dit proces heb je geen invloed. Onder invloed van de adrenaline kunnen we vechten of vluchten (of bevriezen) voor het “gevaar”. Onze hartslag en bloeddruk stijgen, er wordt energie vrijgemaakt, zintuigen worden scherper, bloedtoevoer naar de darmen vermindert en je pijngevoeligheid daalt.

Doordat we reageren op de stress, we moeten vluchten of vechten, wordt de adrenaline in ons lichaam verbruikt en wanneer het “gevaar” is geweken wordt de parasympaticus geactiveerd en deze zorgt voor herstel, het brengt je lichaam terug naar de normale stand. Onze bloeddruk zakt, hartslag daalt en de voedselvertering start weer.  Ook op dit proces hebben wij zelf geen invloed.

Maar wat als de stress niet ophoudt?

Wanneer we maar door en door en door blijven gaan krijgt ons lichaam nooit het signaaltje dat er geen “gevaar” meer is, het krijgt nooit de tijd om te gaan herstellen…

Stress beïnvloedt ons hele lichaam. Het heeft invloed op je darmen, lever, bijnieren, immuunsysteem, hart, nieren, pancreas en hersenen.

Je kunt je voorstellen hoe zwaar en “slecht” het is voor je lijf om altijd in die overlevingsstand te staan.

Ons lichaam maakt ook “endorfines’. Deze endorfines regelen een hoop processen in positieve zin, maar endorfines worden tegen gewerkt door:

  • stress
  • medicijnen (ritalin, morfine, en andere opiaten)
  • nicotine
  • alcohol
  • duursporten (endorfine rush)
  • dwangmatig gedrag
  • exorfinen (eiwitten uit schimmels, kaas, gluten, koemelk, lactose, soja en spinazie)

Erxorfinen zitten in voeding. Ze misleiden het endorfinesysteem en kunnen daardoor je systeem nog meer uit balans brengen.

 

Waar krijgt je lichaam stress van?

Ons lichaam ervaart stress door :

  • zoetstoffen
  • pijn
  • fastfood
  • te lange dagen (in kunstlicht)
  • toxische belasting (zoals bestrijdingsmiddelen)
  • drugs
  • angst
  • korte nachten
  • mentale stress (onrust in je hoofd)
  • stimulerende middelen (cafeïne, suiker)
  • straling (telefoon, elektriciteitsmasten) 

 

Blijf je in de vicieuze cirkel van stress hangen, dan is de kans groot dat je in een burn-out terechtkomt. 

Schaam je hier niet voor, maar ga ermee aan de slag en wanneer je er zelf niet uit komt zoek dan hulp.

Voeding speelt een belangrijke rol in het stresssysteem, “verkeerde” voeding geeft ook een stressreactie. Verkeerde voeding is voeding waar jouw lichaam niet zo goed mee om kan gaan, voeding waar je geen allergie voor hebt maar wel een intolerantie. Dit is verschillend per persoon en kan ook met de tijd veranderen, denk bijvoorbeeld aan de overgang bij vrouwen.

Wil je hulp bij het veranderen van jouw voeding en jouw leefstijl? Neem dan gerust contact met mij op.

Ik help je graag. 

Samen kijken we waar het probleem zit, wat de oorzaak is en hoe we dit aan kunnen gaan pakken.

Tijdelijk is er een pakket met een mooi klein prijsje om een begin te maken aan jouw nieuwe levensstijl, meer info? Neem even contact op!

Referenties

Jaren had ik last van buikpijn, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en erg moe.

Ongeveer drie maanden geleden heb ik advies bij Manon gevraagd. Een hele goede zet!  Na een week dagboek over mijn voeding bij gehouden te hebben, kwam Manon er achter dat ik niet tegen gluten kan, te weinig dronk en veel te weinig groente en fruit at. Na het advies om geen gluten meer te eten, meer fruit & groenten  te eten en water te drinken had ik na 1 maand al geen buikpijn meer!! En nog een leuke bijkomstigheid is dat ik gewicht verlies, mijn omvang minder word en mijn vet percentage naar beneden is. Daarom beveel ik Manon de Witte Natuurvoedingsadviseur graag aan. Heb je klachten : neem dan contact met haar op.

Jaren had ik last van buikpijn, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en erg moe.