Wat houdt volwaardig plantaardig in en waarom heb ik hiervoor gekozen?

Een volwaardig plantaardig voedingspatroon, ook wel whole food plant based (WFPB) genoemd, bestaat uit zoveel mogelijk onbewerkte plantaardige voeding. Het voedingspatroon bestaat rijkelijk uit groenten, fruit en ongezoete dranken, aangevuld met peulvruchten, zetmeel rijke groenten, noten, zaden en pitten, gezonde vetten, pseudogranen en volkoren graan producten.

Dierlijke producten zoals vlees, gevogelte, vis, schaal- en schelpdieren, zuivel, eieren en honing zijn uiteraard niet plant based en vallen dan ook niet binnen een whole food plant based voedingspatroon. Daarnaast zijn bewerkte plantaardige producten (witte graanproducten, geraffineerd suiker en sommige soorten olie) geen ‘whole foods’, deze producten zijn sterk bewerkt en bevatten daardoor weinig voedingsstoffen. Deze producten zijn meer vulling dan voeding en daarom vallen ook deze producten niet binnen een whole food plant based voedingspatroon.

 

Een volwaardig plantaardig voedingspatroon is voor iedereen geschikt en ontzettend gezond.

 

Onbewerkte plantaardige producten zitten boordevol vezels, in tegenstelling tot dierlijke producten en bewerkte (wit meel)producten. Vezels zijn essentieel voor gezonde darmen en gezonde darmen zijn de basis voor een gezond immuunsysteem. Daarnaast zijn onbewerkte planten vol van vitaminen, mineralen en antioxidanten die vrije radicalen (instabiele moleculen die schade kunnen aanrichten in je cellen) onschadelijk maken. 

Daarnaast bevatten onbewerkte planten ook fytonutriënten. Dit zijn stofjes die niet essentieel zijn maar wel een soort bonus voor je gezondheid. Fytonutriënten zijn bio actieve stofjes die van nature in de plant voorkomen om deze te beschermen tegen, bijvoorbeeld, ziektes en schimmels. Door deze planten of het fruit ervan te eten krijgen wij deze stofjes ook binnen. Deze stofjes komen wel enkel voor in biologische groenten en fruit. Bewerkte (niet-bio) groenten en fruit worden geholpen tegen ziektes, schimmels en andere invloeden waardoor ze ‘lui’ worden gemaakt en zelf geen fytonutriënten meer nodig hebben.

Naast vitaminen, mineralen, vezels en fytonutriënten zijn ook alle andere stoffen, zoals eiwitten, gezonde vetten en gezonde koolhydraten volop aanwezig in dit voedingspatroon. Je lichaam komt niets te kort!

De gezondheidsvoordelen van dit voedingspatroon komen niet alleen door het volop binnenkrijgen van goede voedingsstoffen maar ook door het NIET binnenkrijgen van de schadelijke stoffen uit bewerkte en dierlijke voeding. Je bent wat je eet! Wanneer de groenten op jouw bord op een arme bodem zijn geteeld (of zelfs niet eens in de volle grond hebben gestaan) kunnen ze niet in eens op jouw bord WEL die voedingstoffen bevatten die ze nooit uit de bodem hebben kunnen opnemen… Het zelfde geldt voor kunstmest en bestrijdingsmiddelen, wanneer deze op en in de plant komen komen ze ook op jouw bord! Ook bij dierlijke producten werkt dat zo. Heeft de koe, wat jouw biefstukje wordt, antibiotica gehad en (GMO) mais of soja gegeten? Dan eet jij dat ook!

Een volwaardig plantaardig voedingspatroon voorziet jouw lichaam dus van alle benodigde voedingsstoffen en het verlaagt de kans op ziekten, zoals onder andere hart- en vaatziekten, diabetes en een te hoge bloeddruk. Ook wanneer je een gezond gewicht wilt bereiken past dit voedingspatroon. Door op deze manier te gaan eten werk je hier automatisch naar toe.

Dit voedingspatroon is geen quick-fix voor je gewichtsproblemen of andere aandoeningen, maar wel de oplossing voor de lange termijn. Geef het de tijd en maak bewuste keuzes!

En het gaat niet om alles of niets! Binnen een gezond voedingspatroon is zeker ruimte voor minder gezonde keuzes, het hoeft niet perfect. We worden namelijk ook niet gezond van af en toe een gezonde keuze, dus ook niet in eens ongezond van af en toe een ongezonde keuze. Ben niet te streng voor jezelf, maar ben je wel bewust van wat je koopt en eet.

Voor mij dus alle reden om mijzelf te gaan focussen op een puur en gezond eetpatroon, volwaardig plantaardig. Dit is ook wat ik aan jou wil overbrengen!

Recensies

Jaren had ik last van buikpijn, opgeblazen gevoel, slechte stoelgang, en erg moe.

Ongeveer drie maanden geleden heb ik advies bij Manon gevraagd. Een hele goede zet!  Na een week dagboek over mijn voeding bij gehouden te hebben, kwam Manon er achter dat ik niet tegen gluten kan, te weinig dronk en veel te weinig groente en fruit at. Na het advies om geen gluten meer te eten, meer fruit & groenten  te eten en water te drinken had ik na 1 maand al geen buikpijn meer!! En nog een leuke bijkomstigheid is dat ik gewicht verlies, mijn omvang minder word en mijn vet percentage naar beneden is. Daarom beveel ik Manon de Witte Natuurvoedingsadviseur graag aan. Heb je klachten : neem dan contact met haar op.